szeretet2010.reismee.nl

Dag 5: Rimavska sec en zang met de oudjes...

Vandaag hebben we weer een prachtige dag gehad. Het begon in Rimavska Sec, waar we heel hartelijk werden ontvangen op de school. Het gebouw kenden we inmiddels wel, dus we wisten gelijk waar we moesten zijn. We kregen vier keer een groep van twee klassen en hadden drie kwartier met ze. We begonnen dus met het dramastuk wat werd toegelicht door Helena en daarna mochten de kids een letter-slinger knutselen. Het drama-stuk sloeg ook op deze school goed aan. Veel kids herkenden de problemen en de verleidingen. We hebben ze kunnen meegeven dat Jezus voor hen vecht, dat Hij van ze houdt, wie ze ook zijn en wat ze ook doen. Deze boodschap kwam natuurlijk ook weer terug in het knutselwerk, waar ze heel enthousiast mee bezig waren. De kinderen vonden het heerlijk om zelf een letter te maken en mooi te versieren. Ze glommen van trots toen het af was en dat was gaaf om te zien. Ook de juffen waren erg enthousiast en hielpen fijn mee. Soms kan de taalbarriere wel erg vervelend zijn. Vaak komen wij niet verder dan Szep (mooi), Yo (goed) en Hodjivnac (hoe heet je). Gelukkig hadden we een goede tolk vandaag, die ons nu al vier jaar heeft geholpen. Echt super is dat en tegelijk horen we van haar, dat zij het super vindt dat wij hier zijn. Dat is wel opvallend en daar denk je niet altijd bij na. Maar de meeste mensen hier zijn ons ontzettend dankbaar dat we hier naar toe zijn gekomen. Het is dus echt een wisselwerking tussen genieten van ons en genieten van de mensen hier. Want van zoveel blije gezichtjes, warmt je hart helemaal op!

Smiddags zijn we naar een dorpje geweest, waar we even lekker hebben gelopen en wat in winkeltjes hebben gekeken. Het leven is hier zo anders, het gaat echt in een veel lagere versnelling en dat is best wel genieten... Aan het eind van de middag hebben we in ons verzorgingstehuis muziek gemaakt voor de mensen. We probeerden wat bekende liederen en psalmen te zingen en die werden door sommige bewoners herkent. We sloten af met een zegenlied voor de mensen: de vrede van God zij met jou. Dit maakte veel emoties los, bij de bewoners, maar ook bij ons. We voelen ons zo verbonden met deze mensen hier. Gods liefde reikt echt over de grenzen van landen heen!

Na een heerlijk 5-sterren diner in ons stekkie, zijn we naar de directeur van het tehuis gegaan. Deze man is ook dominee van een kerkje waar we zondag zijn geweest. Hij is erg vriendelijk en had ons uitgenodigd toen we hem tegen kwamen in de supermarkt. Dus zodoende zitten we nu in zijn huis en maken we even gebruik van zijn internet. Dat is overigens ook iets waar we echt dankbaar voor zijn, alle lieve mensen van wie we het internet mogen gebruiken. In ons verzorgingstehuis is namelijk geen internet, dus moeten we telkens maar weer zien waar we terecht kunnen. Maar zoals jullie merken is het tot nu toe geen probleem geweest. Morgen hebben we de laatste dag op een school. Het programma voor dan zit aardig vol, want smiddags gaan we nog naar de mannenkliniek. Dat is best wel een beetje spannend voor de meesten van ons, dus we zijn benieuwd.

Nou het verhaal is volgens mij wel weer lang genoeg en we moeten ook zo weer naar de oudjes toe. Dus Wiszlat (tot ziens)!

ps. Anne, we hebben Joszie gevonden en op de foto gezet. Hij wilde jammergenoeg niet met ons mee...

pps. Olaf van harte gefeliciteerd! (En vooral van Suus, want die baalt dat ze je niet kan bellen.) We gaan hier nog even heel hard voor je zingen...

Mama

Goed idee om met deze blog met jullie mee te kunnen kijken. We zijn onder de indruk van wat jullie kunnen betekenen. Met een toneelstuk en het zingen van liederen.
Laat zo Jezus licht in deze wereld schijnen.

je mag raden welke mama.

Anne Marie

Dag lieve allemaal! Eindelijk dan een berichtje van mij... betekent niet dat ik niet aan jullie heb gedacht of denk..., integendeel! In mijn gedachten en met mijn hart reis ik met jullie mee. Geweldig om alle belevenissen van jullie te lezen, de foto's te zien. God is groot! Geweldig toch om Zijn liefde te mogen 'uitdelen' aan de mensen daar en aan elkaar?! Trouwens die slinger met letters is echt een succes! Gaaf hoor! Ook mooi dat het dramastuk indruk maakt. Voor jullie allemaal en dikke knuffel, ook een aan Helena en Georg. Doe alle verdere bekenden de groeten... Morgen ook een hele fijne dag. Liefs, Anne Marie
P.S. Oh, stiekem wil ik nu ook bij jullie zijn...wetende hoe het is, ruikt, smaakt en voelt :-)

Tjitske

Geweldig om dit alles te lezen!!!!
Ben erg benieuwd naar jullie ervaring van de mannenkliniek!
Jullie zijn echt een licht van God!

Geniet nog van de komende tijd!

Veel liefs, Tjits

PS: Rola, hier is alles helaas nog rustig. Weet je al wat de Slowaakse rituelen zijn bij geboorte?

danielle

hoi allemaal

leuk om te lezen, zo vol enthousiasme en de liefde van God springt eruit.
sorry jeannette, 5 uur was echt te vroeg!!
geniet van je reis en van elkaar.
deel maar veel van Zijn liefde uit.

dikke knuffel
danielle en de rest

lourens

hoi pap guido en jannette en de anderen,
wat hebben jullie al voor lekkers gegeten.
wat een leuke foto's kunnen meekijken.
veel plezier met de trug reis en tot vrijdag hopen we
t is hier wel rustig hoor

dikke knuffel

Ellen!

Hallo lieve mensen,

Wat super dit allemaal. Fijn dat jullie ervan genieten en dat het zo leuk is. Ook veel beter dat het daar zo lekker weer is..beter dan hier! haha. Nou wij kijken natuurlijk ook weer uit naar jullie terug komst!

Veel liefs,
Ellen en de rest van de Familie!

Een schone moeder

Wat geweldig om dit allemaal zo met jullie mee te beleven.
Vanaf deze kant ff een hele goede reis die al weer voor de deur staat. Weet jullie gedragen door onze gebeden en we hopen en bidden dan ook voor een veilige thuiskomst en nog meer verhalen over jullie belevenissen.

Veel liefs en knuffel

Rola weet wel van wie?????